Inkoop activiteiten

Je winst verhogen, hoe doe je dat?

Om de winst van je bedrijf te verhogen denk je al gauw aan het verhogen van je omzet. Toch? Als je meer omzet dan gaat de winst ook omhoog. Dat is dikwijls de eerste gedachte van de organisatie.

Weleens nagedacht om het anders te benaderen? Vanuit de inkoopkant?
Aan de inkoopkant kun je mogelijk met minder inspanning hetzelfde resultaat behalen.

Stel; je bedrijf heeft een omzet van 1 miljoen en 5% marge. Dat betekent dat die 1 miljoen een winst genereerd van 50K.
Wil je nu je winst met 20% verhogen naar 60K dan moet de verkoop , bij gelijkblijvende marge, een omzet realiseren van 1,2Miljoen. Liefst 200K meer omzet realiseren om 10K meer winst te maken.

Maar stel nu dat 50% van je omzet bestaat uit inkoop, dan koop je dus voor 500K aan producten en diensten in.
Beding je bij je leveranciers een korting van 2% dan stijgt je winst met 10K!
Dus de afdeling verkoop moet een omzetstijging realiseren van 20% om hetzelfde resultaat te bereiken als de inkoopafdeling met een reductie van 2%……

Ook nieuwsgierig wat voor verbetering we voor jouw organisatie kunnen realiseren?
Neem contact met ons op voor een inkoopscan.
Wij maken dan een analyse van uw inkoopactiviteiten en adviseren daarbij graag om uw rendement te verbeteren!

En heb je geen inkoopafdeling omdat je organisatie daar niet groot genoeg voor is?
Onze inkopers ondersteunen je graag bij het opstellen van inkoop overeenkomsten, raamcontracten, etc. En onderhandelen desgewenst met je leveranciers. Gewoon op basis van uren, je betaalt simpelweg de tijd die er daadwerkelijk benodigd is.

Nieuwsgierig geworden? Neem contact met ons op, we doen u graag een passend voorstel.